Elektrificatie van grondverzet machines

Beschrijving

Opdrachtgevers in binnensteden en natuurgebieden willen werkzaamheden liefst emissievrij laten uitvoeren. Elektrisch aangedreven materiaal is echter schaars. Kraanverhuur- en Loonbedrijf W.G. Donselaar VOF in Leerdam besloot zelf een rupskraan om te bouwen van diesel- naar elektrische aandrijving. Daarbij werd de hulp ingeroepen van Elsto Drives & Controls in Voorhout.

Donselaar voert divers werk uit in grondverzet, rioleringswerk, groenvoorziening, onderhoud van watergangen, straatwerk, baggerwerkzaamheden en bomen zagen. Door één van zijn rupskranen om te bouwen speelt eigenaar Wilco Donselaar in op de toekomst. “Er komen meer vragen en zelfs eisen om emissievrij te werken.

De behoefte aan een elektrisch aangedreven rupskraan ontstond in 2019 toen de vraag naar emissievrij werken begon toe te nemen. Omdat het aanbod aan elektrisch materieel uitbleef, besloot Donselaar om zelf een vier jaar oude JCB rupskraan om te bouwen. Hij heeft nu als eerste een elektrisch aangedreven rupskraan in Nederland in gebruik. Wilco Donselaar: “De ombouw van diesel naar elektrisch vergt een flinke investering. We hebben bewust een gebruikte kraan genomen. Als je investeert in een gloednieuwe machine, investeer je in deelsystemen die je niet gebruikt.

Een accupakket voedt de Elsto draaistroommotor via een frequentieregelaar van Bonfiglioli Vectron. De motor drijft via een V-snaaroverbrenging de hydrauliekpomp van de kraan aan. Rijdwerk, zwenken, in- en uitgaan van de giek en het werktuig (bijvoorbeeld een grijper) worden nog steeds hydraulisch aangedreven. De verlichting en bediening wordt door de bestaande 12 V batterij gevoed.

Media

Deel op Social Media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll naar top